Studierejser og ekskursioner på Fredericia Gymnasium
På Fredericia Gymnasium lægger vi vægt på, at alle elever i løbet af deres studietid oplever kulturmøder – både i det nære, i det europæiske og/eller i det globale. Eleverne skal udvikle og styrke deres interkulturelle kompetencer og deres globale dannelse, så de kan agere i en globaliseret verden.
Gennem et øget udsyn skal de opnå bevidsthed om egen kulturel baggrund, herunder om national identitet i fortid og nutid som bidrag til deres almendannelse og identitetsdannelse. Interkulturelle kompetencer omfatter faglige krav til både sprog og kulturforståelse. Det indebærer også, at eleverne lærer at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden.
Studierejser
På studierejser er der flere praktiske forhold, der skal være på plads forud for rejsen, og vi har derfor lavet en oversigt med relevant information og gode råd til alt fra betaling, forsikring og pakkelister. Læs mere på linket nedenfor.
De 10 Bud Til Elever På Studierejse Fredericia Gymnasium
Skolens studie- og ordenregler samt alkoholregler gælder på alle ekskursioner og studierejser. Læs mere om reglerne for ekskursioner og studierejser her:
Vi lægger vægt på, at alle elever i løbet af deres studietid oplever kulturmøder – både i det nære, i det europæiske og/eller i det globale. Eleverne skal udvikle og styrke deres interkulturelle kompetencer og deres globale dannelse, så de kan agere i en globaliseret verden.
Gennem et øget udsyn skal de opnå bevidsthed om egen kulturel baggrund, herunder om national identitet i fortid og nutid som bidrag til deres almendannelse og identitetsdannelse. Interkulturelle kompetencer omfatter faglige krav til både sprog og kulturforståelse. Det indebærer også, at eleverne lærer at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden.
Deltagerbetaling på ekskursioner og rejser
Som elev på skolen skal du forvente at deltage i en række ekskursioner og faglige ture ud af huset. Derudover rejser alle klasser på en kort introture i 1.g/1.hf samt en studierejse i 2.g/2.hf. Deltagerbetalingen på endagsekskursioner finansieres via 50% støtte fra skolen og 50% egenbetaling.
Vi forsøger altid at finde den bedste og billigste løsning, hvorfor elever kan forvente en egenbetaling på et sted mellem 30kr. og op til ca. 250 kr. alt efter, om turen går til den nærmeste biograf, teater, museum eller til en storby med et større program.
Studierejsen i 2.g koster typisk ca. 4500kr. pr. STX-elev (men max 5.550kr.), mens studierejsen i 2.hf max koster 3.500kr. pr. HF-elev.
Regler for ekskursioner og studierejser
Skolens studie- og ordenregler samt alkoholregler gælder på alle ekskursioner og studierejser. Hver enkelt elev rejser på eget ansvar. Når elever deltager i flerdagsekskursioner, skal de underskrive en elevkontrakt, hvorved de accepterer de formulerede regler for afvikling af ekskursioner.
Hvis eleven ikke er fyldt 18 år, skal en af forældrene skrive under på en elevkontrakt, som udleveres af læreren.
Eleverne rejser på de betingelser, som er formuleret af rejsebureauet, og på de betingelser, som er formuleret i Fredericia Gymnasiums ordensregler.
Skolen har ikke en forsikring, men mange elever har en rejseforsikring, som er tegnet gennem deres forældres forsikring. De rejseansvarlige opfordrer eleverne til at sikre sig, at de har dækning af hjemmets ulykke-, rejsegods-, ansvars-, og evt. sygeforsikring. Dækningsomfanget for det gule og blå sygesikringskort kan findes på www.borger.dk
Gymnasiet anbefaler, at eleven er dækket af en afbestillings- og rejseforsikring inkl. sygdom.
- På éndags-ekskursioner, hvor praktiske og økonomiske hensyn taler for det, kan eleverne køre med i lærerens bil, køre i egen bil eller forældrenes bil. Den ansvarlige lærer skal sikre sig, at alle chauffører har kørekort. Hvis eleven er under 18 år og kører med i en bil, der føres af en anden elev, skal forældrene give tilladelse til dette forud for turen.
- Ekskursioner er undervisning, der er forlagt til en anden lokalitet, og turens faglige indhold indgår i undervisningsbeskrivelsen for det/de pågældende fag. Der er derfor mødepligt til det planlagte program, på samme måde som der er mødepligt til den daglige undervisning i gymnasiet. Det forudsættes, at eleverne deltager fagligt aktivt på turen, på samme måde som det forudsættes, at de deltager fagligt aktivt i den daglige undervisning.
- Indtagelse af alkohol er kun i særlige tilfælde tilladt og i et beskedent omfang f.eks. i forbindelse med fælles middag eller tilsvarende begivenhed og i alle tilfælde efter de ledsagende læreres konkrete beslutning. Lærerne kan ikke give tilladelse til indtagelse af alkohol i bus/tog/fly, på hotelværelser eller i forbindelse med de skemalagte faglige aktiviteter. I rejser uden for Europa er alkohol forbudt i alle sammenhænge.
- Indtagelse og besiddelse af euforiserende stoffer af enhver art er forbudt.
- Det indskærpes, at man aldrig færdes alene, og at eleverne, når de færdes på egen hånd, altid er mindst to sammen. Overnatning sker altid, og for alle, på det hotel/de lokaliteter, hvor gruppen er indkvarteret.
Ud over de ovennævnte ordensregler kan de enkelte lærere med udgangspunkt i forhold, som knytter sig til den konkrete rejse, fastlægge yderligere regler for elevernes adfærd. Under rejsen er de deltagende lærere suveræne ledere. Dette indebærer, at beslutninger, der træffes undervejs, gælder i lige så høj grad som de forud trufne aftaler
Om konsekvenser ved overtrædelse af rejsereglerne
Overtrædelse af ordensreglerne for ekskursioner vil kunne medføre hjemsendelse for egen regning. Ved hjemsendelse iværksættes følgende procedure:
- Skolens rektor underrettes, og rektor underretter elevens forældre/værge/pårørende. Er eleven over 18 år aftales underretningen med eleven på stedet.
- Eleven udstyres for egen regning med en billet til Fredericia.
- Uanset alder foregår hjemsendelsen uden ledsager.
Vedtaget i bestyrelsen 17. december 2018
Det vigtige interkulturelle arbejde
På Fredericia Gymnasium er det interkulturelle arbejde en vigtig brik i den almene dannelse. Kun ved at overskride sin egen verden og involvere sig med en større åbnes for den proces, hvor dannelse bliver en mulighed. Arbejdet med det interkulturelle har i flere år været et strategisk indsatsområde og følger to spor: et internt (undervisning) og et eksternt (lokalmiljø og studierejser).
Internt (undervisning)
Arbejdet med det interkulturelle starter i undervisningen. Fra 1.g gøres arbejdet med det interkulturelle således til en del af dagligdagen på gymnasiet. Allerede i grundforløbet møder STX-eleverne i sprogfagene det interkulturelle gennem et kulturteoretisk forløb med fokus på ”cultural awareness”. For HF´s vedkommende introduceres det kulturteoretiske i kultur- og samfundsfagene. Forløbet har til formål at etablere en terminologi og et praktisk anvendeligt analyseapparat, der kan bruges i udviklingen og evalueringen af interkulturelle kompetencer.
En del af arbejdet med det interkulturelle er også, at alle elever introduceres til praksisanalyser som forberedelse til lokale studier, men især til studieturene. Gode studieture er mange ting, men det er også praksisanalyser, hvor eleverne er ude at iagttage, registrere og efterfølgende kvalificeret bearbejde deres indtryk. På den måde bliver det interkulturelle også noget, der gøres.
I 2.g og 1.hf afvikler skolen en sproguge. Her arbejder fagene tysk, spansk og fransk med kultur og sprog. Særlig populært er ugens ”mød en kammerats sprog”, hvor skolens tosprogede elever og kursister får mulighed for at fortælle om deres sproglige og kulturelle baggrund. Sprogugen åbner samtidig for inddragelse af de kammerater i klassen, der er på et års ophold i Danmark som udvekslingselev.
Selv kantinen spiller en rolle, når de udfordrer elevernes vaner og smagsløg, når der en uge serveres indiske eller italienske retter.
Eksternt (studieture og lokalmiljø)
Vi har lagt vægt på, at alle elever i løbet af deres studietid oplever kulturmøder, i det nære, i det europæiske og/eller i det globale. Målet er – lidt flot formuleret – at udvikle livsduelige og engagerede unge, der individuelt og i fællesskab kan bidrage til udvikling og forandring i en verden, der er større end dem selv.
Alle elever skal have styrket deres kundskaber og interkulturelle kompetencer, så de kan agere i en global verden. Kundskaber og interkulturelle kompetencer handler her både om faglige krav til sprog, samfund og kulturforståelse. Viden om og indsigt i egen og andres kulturer er nemlig en forudsætning for at kunne agere i en global verden.
Mødet med de lokale og her i særlig grad andre unge fungerer ofte som øjenåbner for, at der er mange måder at leve livet på. Det er også baggrunden for, at udvekslingsrejser – hvor elever gensidigt bor hos hinanden – generelt er højt prioriteret på Fredericia Gymnasium. Ofte fører det til digitale brevvekslinger før og efter studierejsen og i enkelte tilfælde til kontakter for livet.
Fredericia Gymnasium har udveksling med flere skoler:
Friedrichs Gymnasium, Herford, Tyskland
St. Marks Sr. Secondary School, New Delhi, Indien
Luther-Melanchton Gymnasium, Wittenberg, Tyskland
Ravensberger Gymnasium, Herford, Tyskland
Instituto Miguel de Cervantes, Malaga, Spanien
Herudover er der afviklet studierejser til byer og områder som Amsterdam, Korsika, Uganda, New York, Rom, Moskva, Berlin, Chicago, Kina etc. – alt sammen rejser, der har udvidet horisonten for alle deltagere.
Studierejserne er en del af Fredericia Gymnasiums arbejde med det interkulturelle, men kun en lille del.
Vores lokale tysk-forening ”Germanus” er en vigtig spiller, når det handler om at skabe indsigt om forholdene i Tyskland gennem foredrag, udstillinger mv.
Andre foredrag om præsidentvalg i USA, krigen i Syrien eller forhold i Afrika er på andre måder med til at udvide horisonten.