Fredericia Gymnasium er mere end blot et gymnasium
Fredericia Gymnasium er et stort gymnasium med en mangfoldighed af mennesker, der er med til at skabe et alsidigt og aktivt studieliv. Det bliver du en del af.
Udover den daglige undervisning er der mange spændende aktiviteter, som du kan vælge at engagere dig i lige fra ekstra faglige talenthold over frivillig idræt, musik og billedkunst til elevrådsarbejde eller engagement i skolens mange andre organisationer.
Gymnasiet har en ambition om at udvikle elevernes ansvarlighed overfor og engagement i fællesskabet på skolen. Dette opnår vi gennem opbakning til en stor mængde elevorganisationer og ved at understøtte de nye initiativer til udvikling af samværet, der hele tiden opstår blandt eleverne.
Fredericia Gymnasium har et af landets mest omfattende netværk af elevorganisationer, hvor mødet mellem elever fra forskellige klasser og årgange både opøver organisatoriske evner og skaber venskaber.
Det rullende gymnasium
Hvert år ruller fire 2.g gymnasieklasser ud for at undervise overbygningselever Ullerup Bæk Skolen (Nørre Allé), Kirstinebjergskolen (Havepladsvej), Erritsø Fællesskole (Bygaden), Fjordbakkeskolen i Taulov, Fredericia Realskole og Sct. Knud Skole.
Gymnasieeleverne underviser i de naturvidenskabelige fag inkl. idræt samt i samfundsfag og engelsk. Til hver folkeskoleklasse knyttes 6-7 gymnasieelever. I de naturvidenskabelige fag står det eksperimentelle arbejde centralt, da et af målene er at skabe en større interesse for det naturvidenskabelige område i meget bred forstand.
De deltagende skolers lærere og gymnasielærerne aftaler temaerne, så undervisningen kan indgå i de respektive læreplaner. Den konkrete planlægning af undervisningen foregår i et samarbejde mellem gymnasieeleverne og deres lærere. Gymnasieeleverne har ansvaret for den konkrete undervisning. Undervisningen følges af faglærerne fra både folkeskolen og gymnasiet.
Det særlige i projektet er ung til ung-undervisningen. Ofte åbner denne undervisning for nye kanaler i forhold til folkeskoleeleverne. Gymnasieeleverne kan naturligvis ikke som folkeskolelærerne pædagogisk fagdidaktisk udfolde stoffet, men de kan noget andet. Eleverne taler samme sprog, deres erfaringshorisont ligner hinanden, og de bliver ofte meget hurtigt trygge ved hinanden. Hertil kommer den indlysende fordel, at der er 6-7 gymnasieelever, der indgår i lærerrollen i klassen. Det åbner pædagogisk for nogle nye muligheder, ikke mindst i de eksperimentelle fag.