Værdier, visioner og kvalitet

Værdier, vision og kvalitet

Fredericia Gymnasium tilbyder som Byens Gymnasium en bred vifte af studieforberedende og almendannende undervisning, der løbende udvikler sig i takt med tidens krav og elevernes forudsætninger.

Fredericia Gymnasium har som mål at være et godt, ambitiøst og attraktivt lærested, hvor eleverne gennem en udfordrende og udbytterig undervisning sikres viden, indsigt og studiekompetence. Samtidig stimuleres og underbygges elevernes lyst og evne til at lære mere og tage stilling, så de kan indgå som aktive, demokratiske og medskabende borgere i fremtidens samfund.

Fredericia Gymnasium er en traditionsrig skole præget af humanistiske værdier. Skolen arbejder for trygge og velfungerende rammer for undervisningen. Der lægges vægt på, at relationerne mellem medarbejderne og eleverne præges af tolerance, respekt og ansvarlighed. Udgangspunkt for undervisningen er, at eleverne er selvstændige, ansvarlige unge mennesker.

Fredericia Gymnasium er en skole med højt til loftet og plads til udvikling, udfoldelse og det individuelle under hensyntagen til helheden. Skolen er kendetegnet ved en aktiv pædagogisk udvikling til gavn for elevernes uddannelse og til inspiration for lærernes faglige og pædagogiske udvikling.

Fredericia Gymnasium lægger vægt på at være en velfungerende og inspirerende arbejdsplads for elever og ansatte, hvor der både er en ret og en pligt til at gøre sin indflydelse gældende i skolehverdagen.

Læs mere om Vision 24-27, hvor trivsel, bæredygtighed og digital dannelse er i fokus.

Kvalitetssikring på Fredericia Gymnasium

Fredericia Gymnasium anvender i lighed med andre gymnasiale uddannelser et kvalitetssikringssystem, der skal sikre gode resultater og en fortsat stærk skoleudvikling. Udgangspunktet for kvalitetssikringssystemet er gældende lovgivning på området suppleret med Fredericia Gymnasiums egen strategi i form af både Vision 2023 og Vison 24-27.

Målet er, at skolens elever skal have den bedste undervisning med gode eksamensresultater til følge, men også at de udvikler sig til livsduelige og engagerede borgere, der med deres mange kompetencer skal kunne agere i en foranderlig verden – lokalt såvel som globalt.

Over en årrække er der derfor på Fredericia Gymnasium opbygget en evalueringskultur gennem individuelle vurderinger, evaluering af undervisningen, elevtrivselsundersøgelser, medarbejdertrivselsundersøgelser og en række evalueringer af de indsatsområder, der knytter sig til uddannelsernes overordnede formål samt strategiplaner

Evalueringerne har meget forskellig karakter afhængigt af, hvad der evalueres. Grundlæggende befinder de samlede evalueringerne sig til stadighed mellem udvikling af kvalitet og kontrol af kvalitet. Det er afgørende, at både elever og lærere er inddraget i de løbende drøftelser og i opfølgningen.

Ledelsen sikrer, at der hvert år i efteråret udarbejdes en selvevaluering, der forelægges bestyrelsen. Selvevalueringen har fokus på de indsatser, som bestyrelsen har fastlagt men også på de eksakte data vedr. elevernes faglige niveau (løfteevne, gennemførelse, elevernes trivsel og overgang til videregående uddannelser).

Selvevalueringen omfatter tillige evt. indsatsområder i forlængelse af selvevalueringen.

Selvevalueringsrapporten foreligger fra 2022, mens tidligere tilbagerapportering ikke har været samlet i samme format, i en selvevalueringsrapport, men har været behandlet i bestyrelsen som en tilbagerapportering på temaer i visionen.

Den samlede kvalitetsplan blev vedtaget på bestyrelsesmødet 16. juni 2022 og kan læses her

FG logo @FredericiaGym