A fag: Tysk eller Matematik
B fag: Billedkunst, Biologi, Drama, Fysik, Idræt, Mediefag, Musik, Naturgeografi, Religion
C fag: Erhvervsøkonomi, Filosofi, Kemi, Latin, Psykologi eller Design & Arkitektur
Den handler om, hvordan samfundet forandres under påvirkning af internationale, kulturelle påvirkninger, en global økonomi og politiske strømninger på tværs af lande og kontinenter. Det handler om mennesker, om politik, om ideologer, om holdninger og meninger, om sociale rammer og internationale relationer. Studieretningen vil give dig de bedste forudsætninger for at forstå, hvordan vores globaliserede samfund hænger sammen.
På studieretningen forsøger vi ved hjælp at teorier om samfundet at opstille forklaringsmodeller på en række af de komplekse udviklingsmønstre, som karakteriserer den globale verden. Vi lægger særlig vægt på den engelsksproglige del, men trækker i arbejdet også tråde til både Asien og det
øvrige Europa.
Vi arbejder ofte problemorienteret og skifter ubesværet mellem diskursanalyse, statistik, medieundersøgelser og politiske beslutningsprocesser samt kommunikation og analyser af den væsentligste engelsksprogede kultur.
Studieretningen er bygget op om Samfundsfag A (SA A) og Engelsk A (EN A). Sammen giver fagene studieretningen et tydeligt samfundsvidenskabeligt fokus. Som den ene af 2 studieretninger giver denne mulighed for morgentræning 2 gange om ugen for idrætstalenter.
Ved siden af studieretningsfagene får du en række obligatoriske fag, så som dansk, historie, religion, oldtidskundskab, idræt, matematik, fysik, biologi, yderligere et naturvidenskabeligt fag, et kunstnerisk fag samt tysk, fransk eller spansk.
På Fredericia Gymnasium er undervisningen i de obligatoriske fag tilrettelagt sådan, at det samfundsvidenskabelige fokus smitter af på undervisningens indhold i de fag, som ikke er samfundsvidenskabelige. I naturgeografi kan du eksempelvis støde på forløb om der er god økonomi i at forbedre verdens klima. I oldtidskundskab kan du arbejde med opfattelsen af demokrati før og nu.
En del af undervisningen foregår på tværs af studieretningsfagene og fællesfagene, så vigtige temaer belyses fra forskellige sider. Som mulige eksempler kan nævnes:
Nogle år deltager vi i talentkonkurrencer for samfundsvidenskabelige gymnasieelever. Vi bruger ofte de samarbejdsmuligheder ved landets universiteter, der giver dig indsigt i den nyeste forskning. Vores samarbejdspartnere omfatter i øvrigt frivillige organisationer (NGO’er), Fredericia Kommune, lokale virksomheder, Syddansk Universitet (SDU) og Erhvervsakademi Lillebælt (EAL)
Vi planlægger, at du sammen med dine klassekammerater skal undervise i et samfundsvidenskabeligt emne i en folkeskoleklasse. Der er mange muligheder med studierejser med et samfundsvidenskabeligt indhold: Bruselles, New York, Wittenberg, London, Indien mv. Hertil kommer mere lokale ekskursioner til virksomheder i Trekantområdet.
Med denne studieretning står du med en solid døråbner til de samfundsvidenskabelige uddannelser.
Kravet til en studentereksamen er min. 2600 timers undervisning. De obligatoriske fag og studieretningsfagene udgør hovedparten af disse timer
I denne studieretning skal du derudover have valgfag i 250 timer. Et C-fag udgør 75 timer. Et B- og et A-fag udgør 125 timer
Elever, der har Spansk A (SP A) eller Fransk A (FR A) har allerede brugt 125 af de 250 timer og har således kun 125 timer tilbage til øvrige valgfag
For elever, der er godkendt af og en del af “Fredericia Eliteidræt”, er der plads i skemaet til morgentræning. Disse elever er af skemateknikske grund udelukket fra at have Spansk A og Fransk A. Læs mere under Talentarbejde.
A fag: Tysk eller Matematik
B fag: Billedkunst, Biologi, Drama, Fysik, Idræt, Mediefag, Musik, Naturgeografi, Religion
C fag: Erhvervsøkonomi, Filosofi, Kemi, Latin, Psykologi eller Design & Arkitektur
Du kan f.eks. blive jurist, forsker, underviser, byplanlægger, kommunikationsmedarbejder, finansøkonom, journalist, politisk rådgiver, socialrådgiver eller filminstruktør.
I adgangskortet kan du se, hvilke fag og niveauer på STX, der passer til hvilke videregående uddannelser.
På Fredericia Gymnasium er det interkulturelle arbejde en vigtig brik i den almene dannelse. Kun ved at overskride sin egen verden og involvere sig med en større åbnes for den proces, hvor dannelse bliver en mulighed. Arbejdet med det interkulturelle har i flere år været et strategisk indsatsområde og følger to spor: et internt (undervisning) og et eksternt (lokalmiljø og studierejser).
Arbejdet med det interkulturelle starter i undervisningen. Fra 1.g gøres arbejdet med det interkulturelle således til en del af dagligdagen på gymnasiet. Allerede i grundforløbet møder STX-eleverne i sprogfagene det interkulturelle gennem et kulturteoretisk forløb med fokus på ”cultural awareness”. For HF´s vedkommende introduceres det kulturteoretiske i kultur- og samfundsfagene. Forløbet har til formål at etablere en terminologi og et praktisk anvendeligt analyseapparat, der kan bruges i udviklingen og evalueringen af interkulturelle kompetencer.
En del af arbejdet med det interkulturelle er også, at alle elever introduceres til praksisanalyser som forberedelse til lokale studier, men især til studieturene. Gode studieture er mange ting, men det er også praksisanalyser, hvor eleverne er ude at iagttage, registrere og efterfølgende kvalificeret bearbejde deres indtryk. På den måde bliver det interkulturelle også noget, der gøres.
I 2.g og 1.hf afvikler skolen en sproguge. Her arbejder fagene tysk, spansk og fransk med kultur og sprog. Særlig populært er ugens ”mød en kammerats sprog”, hvor skolens tosprogede elever og kursister får mulighed for at fortælle om deres sproglige og kulturelle baggrund. Sprogugen åbner samtidig for inddragelse af de kammerater i klassen, der er på et års ophold i Danmark som udvekslingselev.
Selv kantinen spiller en rolle, når de udfordrer elevernes vaner og smagsløg, når der en uge serveres indiske eller italienske retter.
Vi har lagt vægt på, at alle elever i løbet af deres studietid oplever kulturmøder, i det nære, i det europæiske og/eller i det globale. Målet er – lidt flot formuleret – at udvikle livsduelige og engagerede unge, der individuelt og i fællesskab kan bidrage til udvikling og forandring i en verden, der er større end dem selv.
Alle elever skal have styrket deres kundskaber og interkulturelle kompetencer, så de kan agere i en global verden. Kundskaber og interkulturelle kompetencer handler her både om faglige krav til sprog, samfund og kulturforståelse. Viden om og indsigt i egen og andres kulturer er nemlig en forudsætning for at kunne agere i en global verden.
Mødet med de lokale og her i særlig grad andre unge fungerer ofte som øjenåbner for, at der er mange måder at leve livet på. Det er også baggrunden for, at udvekslingsrejser – hvor elever gensidigt bor hos hinanden – generelt er højt prioriteret på Fredericia Gymnasium. Ofte fører det til digitale brevvekslinger før og efter studierejsen og i enkelte tilfælde til kontakter for livet.
Fredericia Gymnasium har udveksling med flere skoler:
Friedrichs Gymnasium, Herford, Tyskland
St. Marks Sr. Secondary School, New Delhi, Indien
Luther-Melanchton Gymnasium, Wittenberg, Tyskland
Ravensberger Gymnasium, Herford, Tyskland
Instituto Miguel de Cervantes, Malaga, Spanien
Herudover er der afviklet studierejser til byer og områder som Amsterdam, Korsika, Uganda, New York, Rom, Moskva, Berlin, Chicago, Kina etc. – alt sammen rejser, der har udvidet horisonten for alle deltagere.
Studierejserne er en del af Fredericia Gymnasiums arbejde med det interkulturelle, men kun en lille del.
Vores lokale tysk-forening ”Germanus” er en vigtig spiller, når det handler om at skabe indsigt om forholdene i Tyskland gennem foredrag, udstillinger mv.
Andre foredrag om præsidentvalg i USA, krigen i Syrien eller forhold i Afrika er på andre måder med til at udvide horisonten.
Mød nogle af vores tidligere studenter fra STX og HF. De fortæller her om tiden efter sidste eksamen og om de overvejelser og valg, der har ført dem videre til uddannelse og beskæftigelse. De fortæller både om de lige veje og omveje i uddannelsesjunglen – og så har de hver især et par anekdoter fra tiden på Fredericia Gymnasium.